O společnosti

Společnost TeST byla založena v roce 1992 se záměrem vyvíjet a vyrábět ultralehké větroně, ultralehké motorizované větroně a ultralehká letadla. Tento záměr se nám daří naplňovat, od svého vzniku jsme vyvinuli 12 typů ultralehkých letadel - jednomístné i dvojmístné větroně, či motorizované ultralehké letouny.

Důvodem naší orientace na ultralehké větroně je, že v této oblasti jsme cítili a stále cítíme značný nedostatek kvalitních a cenově přijatelných kluzáků pro širokou leteckou veřejnost. Vrcholní světoví výrobci klasických větroňů konstruují své nové typy zejména pro soutěžní kategorie, uplatňované na národních, kontinentálních a světových šampionátech. Aplikují se nejnovější poznatky aerodynamiky, což často vyžaduje zcela nové nebo podstatně vylepšené výrobní technologie, promítající se potom ve vysokých výrobních nákladech a prodejních cenách. Přitom jenom malá část pilotů se věnuje špičkovému soutěžnímu létání, kde jejich výkony a umístění v závodech závisejí na špičkových parametrech high-tech větroňů. Velká většina pilotů, létajících jak v aeroklubech, tak i privátně, nevyžaduje takovou špičkovou techniku, která je velmi drahá investičně i provozně. Pro jejich létání plně vyhovují levnější, ale přesto dostatečně výkonné větroně. A tady je hlavní pole působnosti naší společnosti.

Naším cílem je dodat pilotům kvalitní letadla v přijatelných cenách, která jim přinesou požitek z bezmotorového létání, kombinovaný s pohodou samostatného startu, s možností použití motoru kdykoliv během letu a se snadnou pozemní manipulací s letounem.

Historie společnosti

Firma TeST byla založena v roce 1992 třemi nadšenci do létání, vesměs dlouholetými plachtaři. Záměrem bylo od počátku vyvíjet a vyrábět ultralehké motorizované větroně a ultralehká letadla.

První roky se výroba odehrávala ve skromných poměrech křižanovského hangáru. Vyvinuli jsme první celodřevěný ultralehký větroň TST-1 Alpin a v roce 1993 jsme zalétali prototyp. Na tomto větroni bylo i přes jeho na dnešní dobu úsměvné plachtařské parametry dosaženo několik zajímavých výkonů - např. několik 300 km trojúhelníků FAI a dokonce jeden 500 km trojúhelník FAI.

V roce 1995 společnost pronajala nové výrobní prostory ve Velkém Meziříčí a výrobní kapacita tak vzrostla na 10 letadel za rok. Dále pokračoval vývoj a výroba nových typů, vesměs celodřevéné konstrukce:

  • TST-7 JUNIOR byl víceméně ALPIN s motorem umístěným v přídi a s pevným trojkolým podvozkem (1995)
  • TST-6 DUO, dvousedadlový motorový kluzák podobný JUNIORu (1996)
  • TST-5 VARIANT, alternativa DUa s krátkými křídly (1996)
  • TST-3 ALPIN T, výrazně pokročilý ALPIN, dodávaný také se zatažitelnou motorovou jednotkou (TST-3 ALPIN TM). S tímto letadlem (samozřejmě v bezmotorovém režimu) bylo uletěno několik 500 km trojúhelníků FAI (1998).

V září 1998 se společnost TeST stěhovala znovu do větších prostor ve Velké Bíteši, což umožnilo zvýšit produkci až na 25 letadel ročně. Pokračoval vývoj nových typů:
  • TST-8 ALPIN DM, nová tandemová dvousedadlovka se zatažitelným motorem (1999)
  • TST-9 JUNIOR, modernizovaný TST-7 s eliptickým trupem a ocasními plochami tvaru T (2000)
  • TST-3 TL, nová odlehčená verze TST-3 T, jejíž piloti dosáhli řady rekordních výkonů v přeletech v kategorii do 220 kg letové hmotnosti (2001).

Ve snaze vyhovět zvýšené poptávce se společnost na sklonku listopadu 2002 stěhovala znovu, tentokrát do nových dílen ve Velkém Meziříčí. Vývoj se začal orientovat výhradně na kompozitové technologie. Byly vyvinuty následující typy:
  • TST-10 ATLAS M, první kompozitová jednosedadlovka se zatažitelným motorem otevírající tím novou éru technologií založených na uhlíkových vláknech, dodávaná i v bezmotorové verzi TST-10 ATLAS (2002).
  • TST-12, tandemový dolnoplošník, slučující modernost s tradiční celodřevěnou konstrukcí (letěl v létě 2004, postaven pouze prototyp)
  • TST-13 JUNIOR 2005, celokompozitový nástupce TST-9, rozpětí 15 m
  • TST-14 BONUS M, tandemová celokompozitová dvousedadlovka, výroba byla zahájena v roce 2004., dodávaná i v bezmotorové verzi TST-14 BONUS.

Nově vyvinuté typy TST-10 ATLAS, TST-13 JUNIOR a TST-14 BONUS tvoří základ současného výrobního programu dodnes a mají velký obchodní úspěch.

Vývoj

Jako přední evropský výrobce ultralehkých kluzáků se ve vývoji orientujeme na nejnovější technologie. Původně celodřevěné konstrukce jsme v roce 2002 nahradili výhradně kompozitovou technologií. Vysouvání a zasouvání pohonné jednotky je plně automatizované a je řízeno elektronickou jednotkou.

Při vývoji svých letadel spolupracujeme s odborníky z VUT Brno a LAA ČR, což zvyšuje kvalitu a bezpečnost nově konstruovaných letadel.

Naše produkty jsou navrženy tak, aby vyhověly stávajícím a očekávaným normám a pravidlům ve všeobecné UL kategorii - max. letová hmotnost 300 kg (resp. 322 kg při použití BRS) u jednosedadlovek nebo 450 kg (resp. 472 při BRS) u dvousedadlovek. Minimální rychlost je vždy pod limitem 65 km/h. Často jsou uplatněny i vyšší normy (JAR-22).

Výroba

Při výrobě velmi dbáme na kvalitu - jde nám o spolehlivost našich letadel a o maximální bezpečnost pilotů. Veškeré výrobní postupy jsou standardizovány a pečlivě kontrolovány. Klíčové fáze výroby jsou dozorovány certifikovanými technickými inspektory.

Při finalizaci vyráběných letounů umožňujeme našim zákazníkům specifikovat požadavky na nadstandardní úpravy a na vybavení letadel avionikou a dalšími doplňky .

Obchod

Své výrobky prodáváme do celého světa - 90% naší produkce míří za hranice České republiky. Našich více než 200 dosud vyrobených letadel létá v 15 zemích světa.

Dodávky do České republiky jsou realizovány přímo z našich centrálních dílen.

Prodej a dodávky do zahraničí realizujeme jak napřímo, tak přes naše smluvní dealery, kontaktujte nás

Test And Fly © Copyright | supported by PoWeR - cd
Column 'AgentAcceptLanguage' cannot be null