Často kladené dotazy

V následujícím přehledu najdete odpovědi na celou řadu často kladených dotazů. Pokud nenajdete odpověď na svoji otázku, pošlete nám ji emailem, my se ji pokusíme co nejdříve zodpovědět.

Dotazy na výrobu | Dotazy na kluzáky | Dotazy na motorizované kluzáky

Dotazy na výrobu

Jak dlouho existuje vaše firma a kde má své dílny?
Společnost TeST byla založena v roce 1992 s cílem vyvíjet a vyrábět ultralehké kluzáky a motorizované kluzáky. Od svého vzniku se firma stále rozrůstala a se vzrůstající kapacitou výroby se postupně stěhovala do větších výrobních prostor. V současné době má společnost své centrální dílny v nové moderní výrobní hale ve Velkém Meziříčí. Firma má aktuálně 10 zaměstnanců a celou řadu subdodavatelů.

Kolik letadel jste již vyrobili?
Dosud jsme vyrobili více než 200 letadel.

Jak dlouho trvá výroba letadla?
Samotná výroba letadla trvá 3 měsíce. Takže nové letadlo dodáváme zákazníkovi v horizontu 7-8 měsíců od objednání, do určité míry jsme však schopni termín přizpůsobit i individuálnímu přání zákazníka.

Mohl bych se přijít podívat na vaši výrobu?
Ano, po předchozí domluvě Vás rádi provedeme po našem výrobním závodě ve Velkém Meziříčí.

Jak se provádí úhrada za objednané letadlo?
Po podpisu kupní smlouvy obvykle zákazník hradí 30% celkové ceny letadla, dalších 40% hradí 3 měsíce před termínem dodání, závěrečných 30% hradí k datu převzetí letadla. Odchylky od tohoto obvyklého způsobu financování je nutno dohodnout individuálně.


Dotazy na kluzáky

Můžete srovnat vaše kluzáky s kluzáky jiných výrobců?
To je velmi složitá otázka. Především je velmi důležité si uvědomit, že stejné fyzikální zákonitosti platí pro všechny kluzáky. Všechny moderní UL kluzáky s 15m rozpětím mají zhruba stejnou výkonnost, takže příliš dobře znějící deklarované výkony zřejmě nebudou příliš reálné. Nebudete zřejmě očekávat klouzavý poměr 1:50 od kluzáku s 10m rozpětím křídel nebo poměr 1:40 u dvoumístného kluzáku s 15m rozpětím křídel, malou štíhlostí a navíc s uspořádáním sedadel vedle sebe. V rukopisu každého výrobce najdeme silná i slabší místa, podle toho, jakým aspektům při vývoji dával větší váhu. Nákup kluzáku není jednoduchá záležitost. Projděte si pečlivě informace o všech dostupných typech kluzáků, porovnejte jejich charakteristiky, ptejte se pilotů na reálné zkušenosti, uplatňujte "selský rozum", ekonomický úsudek i estetický pocit. Věříme, že naše kluzáky si Vás získají ve všech těchto ohledech.

Jaký kluzák je pro mne nejvhodnější?
Tuto otázku si můžete zodpovědět jen Vy sám. Vhodnost kluzáku závisí na mnoha faktorech, jako je například na Vašich dosavadních letových zkušenostech a na cíle, jichž chcete při létání dosáhnout. Jiný kluzák si pořídíte, pokud budete chtít profesionálně soutěžit na špičkových mezinárodních soutěžích, jiný pokud si chcete pohodově zalétat termické přelety pro vlastní potěšení. Doporučujeme Vám projít si různé kluzáky a vybrat si takový, který nejlépe vyhovuje vašim představám, cílům i naturelu. Naše kluzáky Vám mohou nabídnout slušný výkon, dobrou cenu, snadnou manipulaci a samostatnost při vzletu.

Kde najdu detailní informace o vašich kluzácích?
Detailní informace o designu, technických parametrech, sportovních výkonech a podobně najdete na stránkách jednotlivých typů našich kluzáků - TST-10, TST-13 a TST-14. Pokud zde nenajdete, co jste hledali, obraťte se na nás, rádi Vám dáme další informace.

Jakou licenci potřebuji na létání ve vašich kluzácích?
Naše kluzáky spadají do kategorie ultralehkých letadel, jsou však spravovány v rámci Aeroklubu ČR. Pro létání potřebujete buď licenci plachtaře, vydanou Aeroklubem ČR, nebo licenci pilota ultralehkých letadel, vydanou Leteckou amatérskou asociací, a dále přeškolení na Vámi zvolený typ letadla.

Je možné se zkušebně proletět?
Ano, pro ukázkové lety máme připraven dvojmístný kluzák TST-14 Bonus, umístěný nedaleko Brna. Ukázkový let pilotuje náš kolega, zkušený pilot. Po nastoupání do bezpečné výšky budete mít možnost si zkusit i sami pilotovat.

Jaké je přístrojové vybavení vašich letadel?
Do vyráběných letadel při dokončování výroby zabudováváme přístroje specifikované zákazníkem v závazné objednávce. Pokud si vyberete přístrojové vybavení ze seznamu námi doporučovaných komponent, pak pro vás přístroje i objednáme a před předáním je otestujeme. Do letounu vám zabudujeme i přístroje, které si dodáte sami, pokud nám je doručíte nejméně dva měsíce před záletem letadla. Přístrojová deska v letadle umožňuje instalaci jak moderních digitálních sdružených přístrojů, například Brauninger AlphaMFD, tak i klasických 57mm kulatých přístrojů. Ukázky různých konfogirací přístrojové desky najdete ve fotogalerii.

Jakým způsobem je řešeno otevírání kabiny?
TST-10 má otevírací mechanismus v přední části kabiny a otvírá se dopředu. Také přední kabina TST-14 se otevírá dopředu, zadní kabina je odnímatelná (váha 2kg). U TST-13 se odklápí dozadu.

Nabízíte i kouřově zabarvený překryt kabiny?
Ve standardní výbavě je bezbarvý překryt kabiny, na požádání však můžeme dodat i zabarvený překryt. Všechny překryty mají UV filtry.

Jakými testy prošly vaše kluzáky?
U všech typů našich letadel byly provedeny zkoušky a ověřovací testy, požadované předpisy.
Pevnostní zkoušky byly provedeny i ve spolupráci se zkušebnou Leteckého ústavu Fakulty strojního inženýrství VUT Brno. K destrukci křídla došlo při 164% limitního zatížení. Zde najdete úplnou zprávu o testu.

Mohou vaše kluzáky startovat v aerovleku?
Ano, naše kluzáky mohou být bez jakékoliv modifikace vlekány v aerovleku, dokonce i za UL letadly. Musíme zde pouze upozornit, že startovat v aerovleku nemůžete se samotnou licencí pilota ultralehkých letadel.

Mohou vaše kluzáky startovat na navijáku?
Ne, navijákový start by příliš zatěžoval konstrukci draku. Naše kluzáky ani nemají instalovány tažné úchyty v těžišti.

Jaký typ záchranného systému instalujete?
Do našich kluzáků montujeme jako volitelný doplněk vystřelovací záchranný systém BRS firmy STRATOS. BRS slouží k záchraně života pilota v případě strukturální destrukce letadla nebo při jiných vážných havarijních situacích. Při použití BRS si pilot může zachránit život i v situacích a výškách, ve kterých by osobní záchranný padák již nemůže pomoci.
Vystřelovací padák musí být přebalen každých 5 let, po 15 letech musí být vyměněn. Pyrotechnický aktivátor má životnost 30 let.
Rychlost klesání na záchranném padáku je přibližně 6m/s.

Jaké jsou rozměry hlavního podvozku?
Kolo hlavního podvozku u kluzáku TST-10 je 300x100 mm, u kluzáku TST-14 je to 350x100 mm. Podvozek je umístěn na kyvné vidlici. TST-14 má navíc přední přídavné neodpružené kolo 250x80 mm. TST-13 má dvojkolý přední podvozek (300x100 mm) na odpružených duralových nohách.

Nabízíte i zatahovací podvozek?
zatahovací podvozek nabízíme na TST-10MB a připravujem i na TST-14.

Jaká je rychlost obratu vašich kluzáků?
TST-10 provede otočení o 90 stupňů za 2.7 sekundy. TST-14 na 90 stupňů potřebuje 3.5 sekundy.

Jaká je vnitřní šířka pilotní kabiny?
Všechny typy našich kluzáků mají kabinu širokou 64 cm.

Jaké používáte typy brzd?
Hlavní podvozkové kolo je bržděno bubnovou brzdou.

Je zadní kolečko řiditelné?
Zadní kolečko je otočné, má rozměr 80x30 mm u TST-10 a TST-14, a 120x30 mm u TST-13. U TST-14 je zadní kolečko používáno pouze při pozemní manipulaci, kdy není pilot uvnitř letadla. Pokud je pilot na své sedačce uvnitř TST-14, je těžistě mezi hlavním a předním přídavným kolem. TST-14 je i v této konfiguraci velmi snadno řiditelná, a to díky velké ploše směrovky a vrtulovému proudu, směřujícímu přímo na směrovku.

Provádíte i zákaznické barevné úpravy kluzáků?
Kvůli strukturálním změnám kompozitů při vyšších teplotách způsobených přímým slunečním svitem by měly horní plochy křídel, VOP a trup letadla zůstat bílé, nebo světle barevné. Naše kluzáky jsou již ve standardu opatřeny ozdobnými polepy po stránách trupu.
Zákaznické barevné či vzorové dekorace můžeme zajistit na základě individuální dohody.

Kolik lidí je potřeba na sestavení kluzáku?
Složení a rozložení kluzáku doporučujeme provádět ve 2 až 3 osobách. Někteří klienti si pořídili univerzální soupravu, umožňující složení kluzáku v jedné osobě. Každé křídlo TST-10 a TST-13 váží 32 kg, křídlo TST-14 váží 40 kg.

Z čeho je vyroben nosník křídla?
Nosníky křídel u našich kluzáků jsou plně kompozitové, mají klasický design, jaký najdeme u většiny kluzáků. Horní a spodní pásnice nosníku jsou vyrobeny z EPOXY-uhlíkového kompozitu. Pásnice jsou spojeny stojinou z integrální pěny vyztužené skelným kompozitem. Nosník je přilaminován k horní a spodní skořepině potahu křídla, vyrobené ze skelné extrudované tkaniny vyztužené dalšími vrstvami diagonálně kladené skelné tkaniny.

Nabízíte nástavce křídel?
Nástavce křídel v současné době nenabízíme, neboť by si to vyžádalo v důsledku odlišného rozložení sil podstatný redesign křídla.

Lze si k vašim kluzákům pořídit transportní vůz?
Ano, k našim kluzákům nabízíme na míru vyráběné transportní vozy. Pro naše kluzáky však může být nastavena i většina běžně dostupných transportních vozů.


Dotazy k motorizovaným kluzákům

Jaké motory používáte?
V TST-10 je použit motor Rotax 447, do TST-14 montujeme Rotax 503. U TST-13 si zákazník může vybrat mezi Rotaxem 447 a 503.

Jaká je stoupavost?
Stoupavost TST-10 je přibližně 3 m/s. TST-14 stoupá v plném osazení asi 2.5 m/s. TST-13 s motorem Rotax 447 stoupá asi 4 m/s, zatímco s Rotaxem 503 má stoupavost více než 6 m/s.

Jaká je životnost motoru?
Firma Rotax doporučuje výměnu motoru po 300 hodinách provozu. Vzhledem k velmi malému časovému využití motoru může těchto 300 hodin odpovídat 3000 letů, což ve většině případů pokrývá více než 10 let. Díky širokému rozšíření motorů Rotax není problém s údržbou a náhradními díly k motorům.

Je vhodné mít instalován vlečný hák v motorizovaném kluzáku?
Vlečný hák má celou řadu výhod. Hlavní výhodou je možnost tahání letadla za vozidlem při pozemní manipulaci. Další výhodou je alternativní možnost startu v aerovleku pro situace, kdy například místní podmínky letiště nedovolují použití vlastního motoru, nebo je motor z jakýchkoliv důvodů nefunkční (například při nedostatku paliva).

Jaká je minimální délka startovací dráhy pro motorizovaný kluzák?
500 m dlouhá startovací dráha je ve většině případů více než dostatečná. Je to samozřejmě závislé na pilotovi. K samotnému odpoutání dochází ve výšce hladiny moře a při standardních teplotách na méně než 200 metrech. Odpoutání může být podstatně delší při velmi měkkém povtchu startovací dráhy, při velmi dlouhé trávě, při vysokých teplotách nebo ve vyšších nadmořských výškách. Délka letiště bude také závislá na překážkách ve směru letu. Délka přistání je obecně kratší než délka startu.
Je možné dodatečně motorizovat váš kluzák dodaný bez motoru?
Ano, bezmotorový kluzák lze motorizovat. Proces motorizace je výrazně snazší, pokud je kluzák již z výroby připraven na budoucí motorizaci.

Mohu létat v motorizovaném kluzáku především s motorem?
Motorizované kluzáky jsou určené hlavně k plachtění, přesto je i létání převážně s motorem možné. Konstrukce pohonné jednotky umožňuje i delší lety, které umožňují například mnohakilometrové motorové přesuny k termicky aktivním oblastem nebo ke svahu. Délku motorových letů je možné ještě výrazně prodloužit delfínovým stylem letu, při kterém pilot motorově nastoupá do větší výšky, pak zasune motor a klouže čistě a s minimálním opadáním, v bezpečné výšce opět vysune motor a tento postup opakuje podle potřeby.

Dodává motorová pohonná jednotka dostatečný objem energie pro všechny elektrické palubní přístroje?
Motory Rotax mohou generovat elektrickou energii výkonem 155W, což kromě dobíjení baterie umožňuje provoz téměř libovoloného elektrického palubního přístroje po dobu běhu motoru. Instalovaná olověná baterie má kapacitu 14 Ah, což je dostatečné pro napájení palubních přístrojů i během bezmotorového letu. Protože během bezmotorového letu není baterie dobíjena, musí být po delších letech nebo při vyšší spotřebě palubních přístrojů baterie na zemi dobita. Někteří piloti dávají přednost instalaci druhé, gelové baterie, která může alternativně s hlavní baterií dodávat energii přístrojům s vyšší spotřebou, jako je například GPS nebo vysílačka. Tímto způsobem lze šetřit energii v hlavní olověné baterii pro vysouvání a startování motoru během letu. Tento doplněk velmi doporučujeme.

Jaké palivo a olej spotřebovávají motory ve vašich kluzácích?
Oba typy námi používaných motorů, Rotax 447 i 503, používají běžný bezolovnatý benzín s oktanovým číslem 91 nebo 95, smíšený s kvalitním olejem pro dvoutaktní motory v poměru 1:50.

Může dojít k nahození motoru při neúplně vysunutém pylonu?
Vysouvání motoru je řízeno elektronickou jednotkou, která zná aktuální polohu motoru a pylonu prostřednictvím magnetických bezkontaktních senzorů. Elektronická jednotka nepustí řídící napájení do startéru dřív, nežli dojde k úplnému dokončení vysouvání motoru.

Může dojít k nastartování motoru s nezataženou zarážkou pro aretaci vrtule?
Nemůže. Elektronická řídící jednotka neumožní start motoru, dokud dvířka motorového prostoru nejsou úplně zavřená. Tato dvířka jsou paralelně spojena se zarážkou aretace vrtule - při zavírání dvířek je zarážka aretující vrtuli zasunuta do polohy mimo obvod vrtule.

Jaké jsou maximální otáčky motoru?
Oba motory, Rotax 447 i 503, vyvíjejí maximální tah při 6500 otáček za minutu. Vrtule je na motor napojena přes reduktor 1:2, takže vrtule se otáčí maximální rychlostí 3250 otáček za minutu.

Jaký je objem palivových nádrží?
U TST-10M se do palivové nádrže vejde 14 litrů paliva, což představuje zhruba 60-90 minut motorového letu.U TST-10 MB je to 20 litrů.U TST-14M je nádrž 30 litrů. TST-13 má nádrž na 36 litrů, což jí umožňuje motorový let o trvání více než 6 hodin.

Jaký je rozdíl ve výkonu TST-13 při různých typech motoru?
Rotax 503 zvýší cestovní rychlost zhruba o 10 km/h. Největší vliv má silnější motor na stoupavost, která při použití 503 dosahuje hodnot vyšších než 6 m/s.

Test And Fly © Copyright | supported by PoWeR - cd
Column 'AgentAcceptLanguage' cannot be null