TST-10M Atlas


Warning: sort() expects parameter 1 to be array, boolean given in /mnt/data/accounts/j/jtrutna/data/www/WWW-testandfly.cz/commands/tst10m/cs.php5 on line 110

TST-10M Atlas je jednomístný motorizovaný kompozitový ultralehký větroň se zatažitelnou pomocnou pohonnou jednotkou, vhodný pro výkonnostní termické létání, pro létání v dlouhé vlně, nebo na svahu. To vše při snadné pozemní manipulaci a samostatnosti při vzletech.

TST-10M Atlas je výkonově srovnatelný s klasickými kluzáky ve standardní třídě a je vybaven zatažitelnou pohonnou jednotkou, umožňující samostatný start i dolet při absenci termiky. Vysouvání a zasouvání pohonné jednotky je plně automatické, zajišťují je elektronicky řízené servomotory. Ovládání pohonné jednotky provádí pilot dvěma tlačítky na palubní desce. 
Manipulace s Atlasem na zemi je díky jeho váze velmi snadná. Kolečka na koncích křídel umožňují samostatné pojíždění a starty.

Uživateli TST-10M Atlas jsou především piloti, kteří rádi létají sportovní termické přelety, je však pro ně důležitá i samostatnost při startu, jistota doletu na cílové letiště i za horších termických podmínek, snadnost manipulace na zemi a možnost rychlého složení i rozebrání. To vše Atlas nabízí, navíc při nízkých pořizovacích i provozních nákladech.

Kluzák Atlas dodáváme i v nemotorové verzi (typové označení TST-10), připravené na pozdější motorizaci. Piloti tak mohou získat nový výkonný kluzák, připravený na jednoduché zabudování pohonné jednotky kdykoliv v budoucnu.

Přístrojové vybavení kluzáku TST-10M Atlas je plně volitelné, zákazník si může buď vybrat přístroje z našeho seznamu výrobců avioniky, nebo si je může i dodat sám v průběhu výroby objednaného kluzáku.
K Atlasu nabízíme celou řadu doplňků i transportní vůz.

Letové vlastnosti, kvalita provedení, široké možnosti přístrojového vybavení jakož i spolehlivost motorové jednotky jsou klíčové důvody oblíbenosti a obchodního úspěchu tohoto větroně. Od roku 2004, kdy byl vyroben a zalétán prototyp, jsme vyrobili a prodali 25 Atlasů pilotům v 7 zemích světa.



Stručné charakteristiky letounu:
  • Rozpětí 15 metrů
  • Klouzavý poměr 40
  • Konstrukce na bázi kompozitových technologií s velkou životností
  • Výklopná pohonná jednotka Rotax 447
  • Samostatnost při pojíždění i vzletu, žádná přistání do terénu a zpětné transporty
  • Možnost vysouvání a zasouvání motoru i startování během letu
  • Až 150 km dlouhé motorové lety
  • Možnost provozu i z ploch pro UL
  • Možnost vzletu i v aerovleku za letounem UL
  • Možnost soutěžních letů v klubové třídě
  • Snadné skládání a rozebírání, jednoduchý transport
  • Snadná údržba vlastními silami

TST-10M - Technický popis

Drak letadla
CHARAKTERISTIKA
TST-10M je jednomístný středokřídlý jednoplošník s ocasními plochami do T kompozitivé konstrukce vyrobený v negativních formách.
KŘÍDLO sendvičové konstrukce je vybaveno křidélky a vzdušnými brzdami na horní straně profilu. V křídle nejsou žádná žebra. Pevnostní systém křídla tvoří jeden hlavní nosník, nosník pro zavěšení křidélek a kořenové žebro. Torzní skříň tvoří celý profil křídla sendvičové konstrukce.
Spojení křídel je řešeno propojením křídel silovým kováním a dvěma vodorovnými čepy. Spojení křídlo - trup a zachycení krutu je realizováno pomocí čepů a pouzder zalaminovaných v kořenovém žebru a trupu. Křidélka celokompozitové konstrukce jsou na křídlo zavěšena na čtyřech závěsech s osou otáčení na horní ploše profilu. Vzdušné brzdy na horní straně křídla za hlavním nosníkem jsou vyrobeny z Al plechu a zasouvají se do samostatných šachet.
TRUP skořepinové konstrukce je vyroben v negativní formě společně s kýlovkou.
VOP sendvičové konstrukce je uspořádána do T.
ŘÍZENÍ sestává z řízení výškového kormidla, křidélek, směrového kormidla a ovládání brzdících klapek a podélného vyvážení. Ruční řízení je pákové s přenosem výchylek táhly. Dorazy kormidel jsou umístěny na řídící páce. Výchylky nožního řízení se stavitelnými pedály a dorazy jsou přenášeny lany. Podélné vyvážení je realizováno torzním členem v soustavě řízení VOP a ovládáno pákou po levé straně pilotního prostoru.
PODVOZEK s odpruženým kolem o průměru 300x100 mm je uložen v kyvné vidlici. Brzda kola je ovládána pákou uchycenou na páce ručního řízení s přenosem síly bowdenem. Ostruhové kolo pr. 80x30 mm je otočné, aretované.
   
Pohonná jednotka
MOTOR Rotax 447 se dvěma nezávislými membránovými karburátory a s řemenovým reduktorem 1:2. Startér je elektrický.
VRTULE je dřevěná dvoulistá s pevným nastavením, o průměru 1200 mm. 
VYSOUVÁNÍ
pohonné jednotky zajišťuje 12V stejnosměrný servomotor. Servomotor provádí i automatické otevírání a zavírání dvířek motoru v trupu letadla, a ovládá také aretační zarážku, která před zasunutím motoru do trupu letadla srovná vrtuli do svislé polohy.
OVLÁDÁNÍ
vysouvacího mechanismu je vyvedeno do kabiny na přístrojový panel. Pilot má k dispozici dvě tlačítka, kterými spouští vysouvání resp. zasouvání motoru. Samotná operace vysouvání a zasouvání motoru je plně automatizovaná, je řízena mikroprocesorem a elektronickou jednotkou. Tato jednotka zajišťuje automatické otevírání dvířek motorového prostoru, hlídá krajní polohy pohonné soustavy, signalizuje pilotovi aktuální činnost a stav, a umožňuje aktivaci startéru pouze při plně vysunutém a zajištěném motoru. Elektronika také zabraňuje zasouvání běžícího motoru.
Celá operace vysouvání nebo zasouvání motoru trvá asi 20 sekund. Výsuvná pohonná jednotka umožňuje samostatný vzlet i startování během letu.


TST-10M Atlas - Technické parametry

Technická data
Rozpětí 15 m
Nosná plocha 9.85 m2
Štíhlost křídla
22.8
Délka trupu
6.87 m
Počet sedadel 1
Max. vzletová hmotnost bez BRS
300 kg
Max. vzletová hmotnost s BRS
322.5 kg 
Hmotnost pilota a pohonné hmoty
65 - 115.5 kg
Nejvyšší přípustná rychlost Vne 180 km/h
Max. rychlost v poryvech 140 km/h
Max. rychlost s vysunutými brzdami       
140 km/h
Max. rychlost v aeroveku 140 km/h
Pádová rychlost 60 km/h
Max. teoretická klouzavost bez vingletů   
38 při 88 km/h
Max. klouzavost s vinglety  40 při 88 km/h 
Minimální klesání
0,62 m/s při 72 km/h
Provozní násobky přetížení
+4 / -2 
Maximální násobky přetížení
+5.26 / -3.26
   
Pohonná jednotka
Motor
Rotax 447
Výkon
29.5 kW (40 HP)
Karburátor
2x membránový
Redukce
Řemenová 1:2
Vrtule
Dřevěná, 1200mm
Obsah nádrže
14 litrů
Spotřeba při stoupání
11 litrů / h
Spotřeba v rovném letu
9 litrů / h
Test And Fly © Copyright | supported by PoWeR - cd
Column 'AgentAcceptLanguage' cannot be null