TST-13 Junior


Warning: sort() expects parameter 1 to be array, boolean given in /mnt/data/accounts/j/jtrutna/data/www/WWW-testandfly.cz/commands/tst13/cs.php5 on line 110

TST-13 Junior je jednomístný motorizovaný ultralehký kompozitový větroň s pohonnou jednotkou umístěnou ve přední části trupu. Letoun je vhodný pro turistické lety, či nevýkonnostní termické létání.

Cílem při vývoji TST-13 bylo vytvořit ultralehké letadlo, které by umožňovalo příjemnou leteckou turistiku, a přitom svými aerodynamickými výkony dovolovalo i plachtařské bezmotorové využívání termiky. Koncepce TST-13 vychází z výkonného kluzáku TST-10 Atlas. Byla použita stejná křídla o rozpětí 15m, trup TST-10 byl modifikován pro zástavbu motorové jednotky s tažnou vrtulí do přední části, kabina TST-13 odpovídá pojetím přístrojové desky i tvarem překrytu kategorii ultralehkých motorových letadel. Podvozek je dvoukolý s řízeným ostruhovým kolem.

Kombinací vyzkoušených výkonných křídel s klasickou koncepcí motorového letadla vznikl velmi příjemný motorizovaný kluzák, který umožňuje jak velmi dlouhé motorové lety, tak i bezproblémové termické bezmotorové létání.

Pro zvýšení aerodynamického výkonu lze letadlo vybavit za letu stavitelnou vrtulí, včetně polohy do praporu

Přístrojové vybavení kluzáku TST-13 Junior je plně volitelné, zákazník si může buď vybrat přístroje z našeho seznamu výrobců avioniky, nebo si je může i dodat sám v průběhu výroby objednaného kluzáku.



Stručné charakteristiky letounu
  • Konstrukce na bázi kompozitových technologií s velkou životností
  • Pohonná jednotka Rotax 447 nebo 503
  • Na zemi nebo za letu stavitelná vrtule
  • Možnost provozu i z ploch pro UL
  • Výdrž více než 6 hodin motorového letu
  • Rozpětí 15 metrů
  • Výkonnost umožňující i dlouhé termické lety bez motoru
  • Snadná údržba vlastními silami

TST-13 - Technický popis

CHARAKTERISTIKA
TST-13 je jednomístný středokřídlý jednoplošník s ocasními plochami do T kompozitivé konstrukce vyrobený v negativních formách.
KŘÍDLO sendvičové konstrukce je vybaveno křidélky a vzdušnými brzdami na horní straně profilu. V křídle nejsou žádná žebra. Pevnostní systém křídla tvoří jeden hlavní nosník, nosník pro zavěšení křidélek a kořenové žebro. Torzní skříň tvoří celý profil křídla sendvičové konstrukce.
Spojení křídel je řešeno propojením křídel silovým kováním a dvěma vodorovnými čepy. Spojení křídlo - trup a zachycení krutu je realizováno pomocí čepů a pouzder zalaminovaných v kořenovém žebru a trupu. Křidélka celokompozitové konstrukce jsou na křídlo zavěšena na čtyřech závěsech s osou otáčení na horní ploše profilu. Vzdušné brzdy na horní straně křídla za hlavním nosníkem jsou vyrobeny z Al plechu a zasouvají se do samostatných šachet.
TRUP skořepinové konstrukce je vyroben v negativní formě společně s kýlovkou.
VOP sendvičové konstrukce je uspořádána do T.
ŘÍZENÍ sestává z řízení výškového kormidla, křidélek, směrového kormidla a ovládání brzdících klapek a podélného vyvážení. Ruční řízení je pákové s přenosem výchylek táhly. Dorazy kormidel jsou umístěny na řídící páce. Výchylky nožního řízení se stavitelnými pedály a dorazy jsou přenášeny lany. Podélné vyvážení je realizováno torzním členem v soustavě řízení VOP a ovládáno pákou po levé straně pilotního prostoru.
PODVOZEK je dvoukolý s brzděnými hlavními koly (300 x 100 mm) na pružných duralových nohách. Ocasní kolo (120 x 30 mm) je otočné.
   
Pohonná jednotka
MOTOR je alternativně buď Rotax 447 nebo 503, vždy se dvěma nezávislými membránovými karburátory a s reduktorem B. Startér je elektrický.
VRTULE je dřevěná dvoulistá, na zemi stavitelná, o průměru 1600 mm. Alternativně lze montovat za letu do praporu stavitelnou vrtuli SPORTPROP o průměru 1600 mm.


TST-13 Junior - Technické parametry

Technická data
Rozpětí 15 m
Nosná plocha 10.03 m2
Štíhlost křídla
22.8
Délka trupu
7.45 m
Počet sedadel 1
Max. vzletová hmotnost bez BRS
300 kg
Max. vzletová hmotnost s BRS
322.5 kg 
Hmotnost pilota a pohonné hmoty
65 - 122.5 kg
Nejvyšší přípustná rychlost Vne 200 km/h
Max. rychlost v poryvech 140 km/h
Max. rychlost s vysunutými brzdami       
140 km/h
Max. rychlost v aeroveku 140 km/h
Pádová rychlost 65 km/h
Cestovní rychlost 
120-160 km/h
Max. klouzavost  24-32 při 93 km/h 
Provozní násobky přetížení
+4 / -2 
Maximální násobky přetížení
+4.8 / -2.8
   
Pohonná jednotka
Motor
Rotax 447 
nebo Rotax 503
Karburátor
2x membránový
Redukce
1:2
Vrtule
Dřevěná, 1600mm
Obsah nádrže
40 litrů
Spotřeba při stoupání
11 litrů / h
Spotřeba v rovném letu
9 litrů / h
Test And Fly © Copyright | supported by PoWeR - cd
Column 'AgentAcceptLanguage' cannot be null