TST-14M Bonus


Warning: sort() expects parameter 1 to be array, boolean given in /mnt/data/accounts/j/jtrutna/data/www/WWW-testandfly.cz/commands/tst14m/cs.php5 on line 110

TST-14M Bonus je dvoumístný motorizovaný kompozitový ultralehký větroň se zatažitelnou pomocnou pohonnou jednotkou, vhodný pro výkonnostní termické létání, pro létání v dlouhé vlně nebo na svahu a pro pilotní školy. To vše při snadné pozemní manipulaci a samostatnosti při vzletech.

TST-14M Bonus je určen především k termickému létání pro radost. Výkonově je srovnatelný s běžnými dvoumístnými kluzáky, je vybaven zatažitelnou pohonnou jednotkou, umožňující samostatný start i dolet při absenci termiky. Vysouvání a zasouvání pohonné jednotky je plně automatické, zajišťují je elektronicky řízené servomotory. Ovládání pohonné jednotky provádí pilot dvěma tlačítky na palubní desce. 
Manipulace s Bonusem na zemi je díky jeho váze velmi snadná. Kolečka na koncích křídel umožňují samostatné pojíždění a starty.

Uživateli TST-14M Bonus jsou především piloti, kteří rádi létají sportovní termické přelety, je však pro ně důležitá i samostatnost při startu, jistota doletu na cílové letiště i za horších termických podmínek, snadnost manipulace na zemi a možnost rychlého složení i rozebrání. To vše Bonus nabízí, navíc při nízkých pořizovacích i provozních nákladech.

Bonus je vybaven kompletními zdvojeným řízením a avionikou. Tím je vhodný i pro pilotní školy, provádějící výuku létání na bezmotorových i motorizovaných kluzácích.

Kluzák Bonus dodáváme i v nemotorové verzi (typové označení TST-14), připravené na pozdější motorizaci. Piloti tak mohou získat nový výkonný kluzák, připravený na jednoduché zabudování pohonné jednotky kdykoliv v budoucnu.

Přístrojové vybavení kluzáku TST-14M Bonus je plně volitelné, zákazník si může buď vybrat přístroje z našeho seznamu výrobců avioniky, nebo si je může i dodat sám v průběhu výroby objednaného kluzáku.
K Bonusu nabízíme celou řadu doplňků i transportní vůz.

Letové vlastnosti, kvalita provedení, široké možnosti přístrojového vybavení jakož i spolehlivost motorové jednotky jsou klíčové důvody oblíbenosti a obchodního úspěchu tohoto větroně. Od roku 2005, kdy byl vyroben a zalétán prototyp, jsme vyrobili a prodali 18 Bonusů pilotům v 7 zemích světa.



Stručné charakteristiky letounu:
  • Rozpětí 17 metrů
  • Kompletní zdvojené řízení
  • Klouzavý poměr 39
  • Konstrukce na bázi kompozitových technologií s velkou životností
  • Výklopná pohonná jednotka Rotax 503
  • Samostatnost při pojíždění i vzletu, žádná přistání do terénu a zpětné transporty
  • Možnost vysouvání a zasouvání motoru i startování během letu
  • Až 150 km dlouhé motorové lety
  • Možnost provozu i z ploch pro UL
  • Možnost vzletu i v aerovleku za letounem UL
  • Snadné skládání a rozebírání, jednoduchý transport
  • Snadná údržba vlastními silami

TST-14M - Technický popis

CHARAKTERISTIKA
TST-14M je dvoumístný středokřídlý jednoplošník s ocasními plochami do T kompozitivé konstrukce vyrobený v negativních formách.
KŘÍDLO sendvičové konstrukce je vybaveno křidélky a vzdušnými brzdami na horní straně profilu. V křídle nejsou žádná žebra. Pevnostní systém křídla tvoří jeden hlavní nosník, nosník pro zavěšení křidélek a kořenové žebro. Torzní skříň tvoří celý profil křídla sendvičové konstrukce.
Spojení křídel je řešeno propojením křídel silovým kováním a dvěma vodorovnými čepy. Spojení křídlo - trup a zachycení krutu je realizováno pomocí čepů a pouzder zalaminovaných v kořenovém žebru a trupu. Křidélka celokompozitové konstrukce jsou na křídlo zavěšena na čtyřech závěsech s osou otáčení na horní ploše profilu. Vzdušné brzdy na horní straně křídla za hlavním nosníkem jsou vyrobeny z Al plechu a zasouvají se do samostatných šachet.
TRUP skořepinové konstrukce je vyroben v negativní formě společně s kýlovkou.
VOP sendvičové konstrukce je uspořádána do T.
ŘÍZENÍ sestává z řízení výškového kormidla, křidélek, směrového kormidla a ovládání brzdících klapek a podélného vyvážení. Ruční řízení je pákové s přenosem výchylek táhly. Dorazy kormidel jsou umístěny na řídící páce. Výchylky nožního řízení se stavitelnými pedály a dorazy jsou přenášeny lany. Podélné vyvážení je realizováno torzním členem v soustavě řízení VOP a ovládáno pákou po levé straně pilotního prostoru.
PODVOZEK je tandemový s odpruženým hlavním kolem o průměru 350x100 mm a předním pevně uloženým kolem. Brzda kola je ovládána pákou na podlaze poblíž páky vzdušné brzdy. Kolečka na koncích křídel umožňují samostatné pojíždění a start. Otočné ostruhové kolo umožňuje pohodlnou manipulaci s letadlem na zemi.
   
Pohonná jednotka
MOTOR Rotax 503 se dvěma nezávislými membránovými karburátory a s ??? reduktorem 1:2. Startér je elektrický.
VRTULE je dřevěná dvoulistá s pevným nastavením, o průměru 1200 mm. 
VYSOUVÁNÍ
pohonné jednotky zajišťuje 12V stejnosměrný servomotor. Servomotor provádí i automatické otevírání a zavírání dvířek motoru v trupu letadla, a ovládá také aretační zarážku, která před zasunutím motoru do trupu letadla srovná vrtuli do svislé polohy.
OVLÁDÁNÍ
vysouvacího mechanismu je vyvedeno do kabiny na přístrojový panel. Pilot má k dispozici dvě tlačítka, kterými spouští vysouvání resp. zasouvání motoru. Samotná operace vysouvání a zasouvání motoru je plně automatizovaná, je řízena mikroprocesorem a elektronickou jednotkou. Tato jednotka zajišťuje automatické otevírání dvířek motorového prostoru, hlídá krajní polohy pohonné soustavy, signalizuje pilotovi aktuální činnost a stav, a umožňuje aktivaci startéru pouze při plně vysunutém a zajištěném motoru. Elektronika také zabraňuje zasouvání běžícího motoru.
Celá operace vysouvání nebo zasouvání motoru trvá asi 20 sekund. Výsuvná pohonná jednotka umožňuje samostatný vzlet i startování během letu.


TST-14M Bonus - Technické parametry

Technická data
Rozpětí 17 m
Nosná plocha 12.01 m2
Štíhlost křídla
24
Délka trupu
8.24 m
Počet sedadel 2
Max. vzletová hmotnost bez BRS
450 kg
Max. vzletová hmotnost s BRS
472 kg 
Hmotnost posádky a pohonné hmoty 
65 - 188 kg
Nejvyšší přípustná rychlost Vne 205 km/h
Max. rychlost v poryvech 150 km/h
Max. rychlost s vysunutými brzdami       
150 km/h
Max. rychlost v aeroveku 150 km/h
Pádová rychlost 65 km/h
Max. teoretická klouzavost bez vingletů   
37 při 105 km/h
Max. klouzavost s vinglety  39 při 105 km/h 
Minimální klesání
0,65 m/s při 85 km/h
Provozní násobky přetížení
+4 / -2 
Maximální násobky přetížení
+5.2 / -2.6
   
Pohonná jednotka
Motor
Rotax 503
Výkon
34 kW (46 HP)
Karburátor
2x membránový
Redukce
1:2
Vrtule
Dřevěná, 1200mm
Obsah nádrže
30 litrů
Spotřeba při stoupání
11 litrů / h
Spotřeba v rovném letu
9 litrů / h
Test And Fly © Copyright | supported by PoWeR - cd
Column 'AgentAcceptLanguage' cannot be null